راهنمای خرید باتری ماشین سنگین

هر آنچه لازم است درباره باتری ماشین سنگین بدانید

ماشین‌های سنگین، اعم از اتوبوس و مینی‌بوس و کامیون و تریلی و تراکتور و... بازوهای قدرتمند جاده‌سازی، حمل و نقل، کشاورزی و صنعت کشور هستند. از کار افتادگی یک ماشین سنگین تنها برای یک روز مساویست با ضرر و زیان‌های اقتصادی سنگین که حتی تصور آن نیز برای هرکسی دشوار و دور از ذهن است. خرابی یک ماشین سنگین می‌تواند اختلال جدی در صنعت و حمل و نقل عمومی ایجاد کند. بنابراین نگهداری و حفظ سلامتی این ماشین‌آلات و در نتیجه جلوگیری از خرابی آن‌ها همیشه باید در اولویت قرار داشته باشند. اتوبوس بین شهری‌ای را تصور کنید که وسط بیابان از کار بیافتد و چندین مسافر را سرگردان کند، یا تریلی‌ای با چند تن بار که از کار افتادنش در جاده‌های صحرایی کم‌تردد نه تنها منجر به اختلال در معامله‌های تجاری می‌شود، بلکه ممکن است جان راننده‌اش را نیز به خطر بیاندازد.
یکی از اجزای مصرفی این ماشین آلات که همیشه در معرض خرابی قرار دارد و از کارافتادگی آن می‌تواند موجب اختلال جدی در امور بشود، باتری است. چیزی که نه‌تنها رانندگان ماشین‌ آلات سنگین، بلکه هر راننده‌ای می‌داند که باید همیشه مراقب سلامت باتری ماشین خود باشد، چرا که خرابی باتری ماشین برای هر راننده‌ای می‌تواند بسیار دردسرساز باشد. اگر شما هم به‌دنبال خرید یک باتری قدرتمند برای ماشین سنگین خود هستید یا اینکه باتری‌تان خراب شده است و نیاز به تعوض باتری ماشین سنگین دارید این مقاله را از دست ندهید؛ زیرا در این راهنمای خرید باتری ماشین سنگین، هر آنچه لازم است درباره ماشین سنگین بدانید را به شما گوشزد خواهیم کرد و نکاتی که برای خرید باتری ماشین سنگین لازم است بدانید را معرفی می‌کنیم.

ولتاژ باتری ماشین سنگین

اگر بخواهیم درباره ولتاژ باتری‌های ماشین‌های سنگین صحبت بکنیم، باید بحث را به دو پاره تقسیم کنیم، چرا که فناوری به کار رفته در ماشین‌های سنگین قدیمی با ماشین‌های سنگین جدیدتر یک تفاوت اساسی دارند. ماشین‌های سنگین قدیمی‌تر از ۲ باتری ۱۲ ولتی استفاده می‌کردند، چرا که در این ماشین آلات، تمامی فناوری‌های برقی از قبیل رادیو و نورهای داخلی و ضبط صوت با نیروی ۱۲ ولت کار می‌کردند، در صورتی که استارت ماشین برای روشن کردن آن به ۲۴ ولت نیرو نیاز داشت. به همین جهت در ماشین‌ الات سنگین قدیمی از ۲ باتری ۱۲ ولت به صورت موازی استفاده می‌شد. سیم‌کشی این ۲ باتری به شکلی طراحی شده بود که هنگام استارت ماشین، دو باتری ۱۲ ولتی به هم متصل شده و نیروی ۲۴ ولتی را از باتری‌ها به استارت منتقل کنند. پس از استارت خوردن ماشین، یک باتری به‌ صورت خودکار از مدار خارج شده و دینام ۱۲ ولتی هم‌زمان دو باتری را برای استفاده بعدی شارژ می‌کرد.
در ماشین آلات سنگین جدید این سیستم باتری منسوخ شده است؛ زیرا در این سری ماشین آلات، تمامی اجزای برقی داخلی مانند چراغ‌ها و رادیو و ضبط و دینام، همگی مانند استارت ماشین با همان سیستم ۲۴ ولتی کار می‌کنند. به همین دلیل است که در ماشین آلات سنگین جدیدتر تنها از یک باتری ۲۴ ولتی استفاده می‌شود و دیگر نیازی به هزینه بیشتر برای یک باتری اضافی (که فقط برای استارت زدن کاربرد دارد) نیست.

آمپر باتری ماشین سنگین

آمپر باتری یکی از مهم‌ترین نکاتی است که برای خرید باتری ماشین سنگین باید در نظر داشته باشید، زیرا آمپر باتری برای انواع ماشین‌های سنگین می‌تواند بسیار متفاوت باشد. باید توجه داشته باشید که اگر آمپر باتری کمتر از حد مورد نیاز ماشین باشد، ماشین به سختی استارت خورده و روشن شده، و همچنین قدرت طبیعی خود را نخواهد داشت. از طرف دیگر اگر آمپر باتری بیشتر از آمپر مورد نیاز باشد به سیستم الکتریکی ماشین آسیب خواهد زد و باتری نیز زودتر از موعد مقرر از کار خواهد افتاد. برای تشخیص آمپر مورد نیاز ماشین راه‌های گوناگونی وجود دارد. اگر هنوز از باتری فابریک ماشین استفاده می‌کنید می‌توانید با بررسی بدنه باتری فابریک به آمپر مورد نیاز ماشین خود پی ببرید، چون که در اکثر موارد آمپر باتری در کنار دیگر مشخصات روی بدنه باتری درج شده است. در غیر این صورت با مراجعه به دفترچه راهنما یا کاتالوگ ماشین خود می‌توانید آمپر ماشین خود را تشخیص بدهید. اگر هیچ یک از روش‌های بالا برایتان کارساز نبود، همیشه می‌توانید از یک باتری‌ساز برای تشخیص آمپر مورد نیاز ماشین خود کمک بگیرید، زیرا باتری‌سازان به واسطه تجربه خود اطلاعات کافی برای تشخیص آمپر باتری ماشین آلات گوناگون را در اختیار دارند. دامنه آمپر باتری ماشین‌های سنگین معمولا از ۹۰ آمپر ساعت تا ۲۵۰ آمپر ساعت را شامل می‌شود؛ در حالی که آمپر باتری ماشین‌های سواری در بیشترین حالت فراتر از ۶۰ یا ۶۵ آمپر ساعت نمی‌رود. یکی از مواردی که هنگام خرید باتری حتما باید در نظر داشته باشید این است که اگر از لوازم جانبی اضافی مانند سیستم صوتی قدرتمند، مه‌شکن تقویت شده، مانیتور، کولر بیرونی و... استفاده می‌کنید باید آمپر بالاتری را برای باتری ماشین سنگین خود در نظر داشته باشید. پس از مسئله آمپر باتری، تنها نکته‌ای که باقی می‌ماند مسئله نوع باتری است که اگر اهمیتش بیشتر از آمپر نباشد، کمتر هم نیست. اما پیش از آن، برای راحت‌تر کردن کارتان در تشخیص آمپر مورد نیاز، جدولی برایتان طراحی کرده‌ایم که آمپر مورد نیاز باتری برخی از رایج‌ترین و پرکاربردترین ماشین‌های سنگین را درج کرده‌ایم.

 

ماشین

آمپر

فوتون

۹۰ آمپر ساعت

کشنده

۲۰۰ آمپر ساعت

ایسوزو ۵ تنی

۱۲۰ آمپر ساعت

تراکتور

۹۰ آمپر ساعت

اتوبوس اسکانیا

۲۵۰ آمپر ساعت

ولوو کمپرسی

۱۵۰ آمپر ساعت

مینی‌بوس

۹۰ آمپر ساعت

 

نوع باتری ماشین سنگین

در رابطه با ماشین‌های سنگین نیز مانند ماشین‌های سواری با مسئله نوع باتری مواجه هستیم. در باتری‌های ماشین‌های سنگین هم درست مثل ماشین‌های سواری با دو نوع باتری خشک و تر سر و کار داریم. باتری‌های تر (اسیدی یا غیر سیلدی) تفاوت‌های اساسی‌ای با باتری‌های خشک (اتمی یا سیلدی) دارند. نخستین و شاید مهم‌ترین تفاوت این دو در الزامات نگهداری آن‌هاست. باتری‌های اسیدی نیاز به نگهداری زیادی دارند. روی بدنه این باتری‌ها ۶ دریچه تعبیه شده است. باتری‌های اسیدی با ترکیب اسید سولفوریک و آب مقطر (که در باتری به الکترولیت تبدیل می‌شوند) کار می‌کنند؛ مسئله اینجاست که آب مقطر داخل باتری‌های اسیدی به مرور کاهش می‌یابند و با کاهش آب مقطر، قدرت عملکرد باتری نیز کاهش می‌یابد، از همین رو باید هر چند هفته یک‌بار سطح آب باتری را بررسی کرده و با باز کردن دریچه‌های باتری و افزودن آب مقطر، عملکرد باتری را به حالت اولیه‌اش برگرداند. تمام این‌ها در حالی است که باتری‌های اتمی به هیچ‌گونه فرآیند نگهداری‌ای نیاز ندارند، زیرا باتری‌های اتمی کاملا مهر و موم شده‌اند و عملا دسترسی‌ای به داخل باتری وجود ندارد.
یکی دیگر از مزایای باتری‌های اتمی طول عمر بیشتر آن‌هاست. طول عمر باتری‌های اسیدی بین ۳ الی ۵ سال است، از طرف دیگر باتری‌های اتمی بین ۷ الی ۱۰ سال عمر می‌کنند. البته لازم به ذکر است که این طول عمر در شرایط آب و هوایی خاص مانند گرمای شدید یا سرمای شدید کاهش می‌یابد. البته توجه داشته باشید که برخی برندها باتری‌هایی مخصوص آب و هواهای سرد و گرم تولید می‌کنند.
در نهایت آخرین عامل متفاوت میان باتری‌های سیلدی و غیر سیلدی، قیمت آن‌هاست که با توجه به فناوری جدیدتر و کارایی بالاتر باتری‌های سیلدی، طبیعیست که قیمت‌شان از باتری‌های اسیدی بیشتر باشد.

جمع‌بندی

آخرین نکته ما در راهنمای خرید باتری ماشین سنگین این است که پیش از اقدام برای خرید باتری ماشین سنگین، بهتر است نسبت به نیاز، بودجه و ماشین خود شناخت کافی را داشته باشید. در نهایت شاید بپرسید برای خرید باتری ماشین سنگین باید سراغ برندهای خارجی بروید یا برندهای ایرانی؟ تصور عموم مردم بر این است که کیفیت باتری‌های خارجی بیشتر از تولیدات ایرانی است اما در واقع صنعت باتری‌سازی ایرانی طی چند سال اخیر پیشرفت بسیار چشمگیری داشته و همچنین طبق قراردادهای بین‌المللی‌ای که با برندهای مطرح بین‌المللی از جمله اوربیتال و سوزوکی داشته‌اند، حال محصولات این برندها را نیز تحت لیسانس‌شان تولید می‌کنند. علاوه بر کیفیت بالای باتری‌های ایرانی، یکی از مزایای مهم خرید باتری ایرانی، گارانتی آن‌هاست که کیفیت و سلامت کالای شما را تضمین می‌کند؛ ضمانتی که عموما در باتری‌های وارداتی قابل یافتن نمی‌باشد. از شرکت باتری‌سازی صبا که اولین کارخانه باتری‌سازی در ایران است محصولات بسیار قدرتمند تحت برندهای سوپر استارت و کاسپین برای ماشین‌های سنگین تولید کرده است. از دیگر برندهایی که محصولات قابل توجهی در حوزه باتری ماشین سنگین تولید کرده‌اند می‌توان به برند سپاهان اشاره کرد که باتری‌های مدل اوربیتال آن آوازه خوشی در بازار دارد. برندهای ولگا و شارک که محصول شرکت نیروگستران خراسان می‌باشند نیز از دیگر برندهای باکیفیتی به حساب می‌آیند که به خط تولید و دستگاه‌های مدرن کارخانه‌شان مشهور هستند. برنا باتری هم از قدیمی‌ترین و خوش‌نام‌ترین برندها در عرصه باتری‌سازی است که بی‌شک تعریف باتری‌های مدل گلدن آن را از هر مکانیکی خواهید شنید. حتی اگر تمامی مواردی که در راهنمای خرید باتری ماشین سنگین خواندید را هم در نظر داشته باشید، در نهایت اگر از فروشگاه قابل اعتمادی خرید نکنید تضمینی برای خوب و رضایتمندانه بودن خریدتان وجود نخواهد داشت. یک فروشگاه خوب مسئول است به شما کمک کند تا خریدی منطبق با نیاز خود داشته باشید، کیفیت کالا را به شما تضمین کند، تمام توضیحات لازم درباره محصول را به شما ارائه دهد و حتی کالا را مقابل شما تست کند و سپس آن را به شما تحویل دهد. خرید از آقای باطری نه‌تنها تمام این مزایا را برای شما به همراه دارد، بلکه ارسال و نصب رایگان را نیز به مشتریانش ارائه میدهد. تنها کافیست با مشاوران ما تماس بگیرید تا شما را در خریداری باتری مناسب ماشین‌تان راهنمایی کرده و تجربه خرید لذت‌بخشی را برایتان رقم بزند.